To już kolejne zakupy autobusów wodorowych w tym roku. Tym razem z dofinansowania na pojazdy elektryczne napędzane wodorem korzysta Województwo Małopolskie. Będą to pierwsze tego typu autobusy w taborze Kolei Małopolskich.
Przedsięwzięcie na zakup autobusów objętych niniejszym postępowaniem uzyskało bezzwrotne wsparcie finansowe w ramach Inwestycji: E1.1.2 Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (Fundusz: Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, Program: Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności, Priorytet: Zielona, inteligentna mobilność - część grantowa, Działanie : E1.1.2-2 /2. Zero i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy).
Przedmiotem zamówienia jest dostawa fabrycznie nowych autobusów elektrycznych zasilanych wodorem, spełniających wymagania określone w Projektowanych postanowieniach umowy zgodnie z podziałem na zadania: 3 pojazdy klasy MAXI w zadaniu pierwszym i 2 pojazdy klasy MEGA w zadaniu drugim. Przypomnijmy, że Koleje Małopolskie obecnie prowadzą również
przetarg na 15 standardowych autobusów elektrycznych - również finansowany ze środków unijnych.
Specyfikacja technicznaZadanie pierwsze w przetargu mówi o dostarczeniu 3 autobusów z napędem elektrycznym klasy MAXI. Drugie natomiast o 2 pojazdach z napędem elektrycznym klasy MEGA. Wszystkie mają wykorzystywać do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania lub wytworzoną z wodoru w zainstalowanych ogniwach paliwowych. Muszą być one napędzane wyłącznie silnikiem/silnikami elektrycznym/i zasilanym/i z nośników energii elektrycznej zainstalowanych w pojeździe.
Zamontowany w autobusie napęd elektryczny ma umożliwiać trakcję jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy diesla o zoptymalizowanej pod względem bezpieczeństwa i zużycia energii wartości przyspieszenia wyrażonej w jednostce m/s2. Układ elektryczny (silnik/silniki elektryczne) ma/mają odzyskiwać energię podczas hamowania i wykorzystywać ją do ładowania magazynu energii elektrycznej służącego do zasilenia trakcji pojazdu jak i pozostałych odbiorników.
Konstrukcja pojazdów i zastosowane rozwiązania mają gwarantować co najmniej 15 lat eksploatacji przy założeniu średnio 70 000 km rocznego przebiegu. Zastosowane rozwiązania techniczne muszą być sprawdzone, produkowane seryjnie, a ich niezawodność musi być potwierdzona przynajmniej w testach eksploatacyjnych.
Autobusy mają być tak skonstruowane, aby możliwa była ich bezawaryjna długotrwała eksploatacja w temperaturach otaczającego powietrza w miejscach zacienionych od - 30ºC do +40ºC.
Dostarczane autobusy mają być fabrycznie nowe i wyprodukowane nie wcześniej niż w 2025 roku.
Autobusy powinny również mieć od 11,5 do 13 (dla klasy MAXI) oraz od 17 do 18,75 (dla klasy MEGA) metrów długości, od 2,4 do 2,55 metra szerokości oraz maksymalnie 3,6 metra wysokości. Zamawiający oczekuje również co najmniej 70 miejsc dla pasażerów, w tym co najmniej 25 miejsc siedzących dla klasy MAXI oraz co najmniej 100 miejsc dla pasażerów, w tym co najmniej 40 miejsc siedzących dla klasy MEGA. Wymagany układ drzwi to 1-2-0, 1-1-0, 2-2-0 dla klasy MAXI oraz 1-2-2 lub 2-2-2 dla klasy MEGA.
Autobusy muszą być formalnie oraz technicznie dopuszczone do poruszania się z maksymalną prędkością nie mniejszą niż 70 km/h i wyposażony w elektroniczny ogranicznik prędkości ustawiony na wartości 70 km/h z możliwością zmiany poprzez dedykowane oprogramowanie z poziomu serwisowego.
Napęd realizowany powinien być za pomocą silników elektrycznych umieszczonych w piastach kół osi napędowych lub poprzez silnik/i centralny/e. Silniki elektryczne umieszczone w piastach kół osi napędowej o minimalnych parametrach:
- Moc szczytowa/znamionowa [kW] – 2x 250/125
- Maksymalny moment obrotowy [Nm] – 2x 480
A także silnik centralny o minimalnych parametrach:
- Moc szczytowa/trwała [kW] – 210/150
- Maksymalny moment obrotowy [Nm] – 2100 Nm
Silnik elektryczny centralny lub w piastach kół o parametrach dostosowanych do charakteru wykonywanych zadań przewozowych.
Autobusy mają być wyposażone w urządzenia magazynujące energię elektryczną na potrzeby trakcyjne: akumulatory, baterie, superkondensatory, lub inne urządzenia, będące wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów.
Urządzenia magazynujące energię muszą być uzupełniane za pomocą złącza plug-in o mocy dostosowanej do potrzeb ładowania magazynu energii, a gniazdo ładowania plug-in zlokalizowane na przodzie autobusu (dopuszcza się zlokalizowanie gniazda plug-in nad I osią z prawej strony) oraz ogniwa paliwowego zasilanego wodorem, zabudowanego na autobusie i funkcjonalnie połączonego z magazynem energii elektrycznej.
Wodór magazynowany ma być w zbiornikach zapewniających jego przechowywanie bez strat w ilościach pozwalających na przejechanie minimum 400 km jazdy w warunkach ruchu podmiejskiego/regionalnego.
Magazyn energii wraz z układem jej uzupełniania ma zapewnić możliwość ciągłej eksploatacji autobusu na liniach komunikacji regionalnej województwa Małopolskiego o parametrach zbliżonych do poniższych:
- Średnia prędkość eksploatacyjna: 26,00 km/h (MAXI) i 28,00 km/h (MEGA)
- Długość linii: około 38 kilometrów (MAXI) i 35 kilometrów (MEGA)
- Średni roczny przebieg autobusu: 70 000 kilometrów.
Warunki przetarguPodczas oceny ofert Zamawiający będzie kierował się przede wszystkim ceną oferty brutto (60%) oraz warunkami technicznymi i gwarancją (40%).
Gwarancja na trwałość zainstalowanych w pojeździe magazynów energii zgodnie z pozostałymi wymaganiami wynosi minimum 120 miesięcy lub 700 000 kilometrów w zależności co nastąpi pierwsze.
Oferty wraz z wymaganymi dokumentami należy złożyć w terminie do 13.05.2025 r. do godz. 10:00.